Vores pædagogiske læreplan og temaer for stuerne
Her kan du læse om den styrkede pædagogiske læreplan, samt læreplanstemaerne for børnehaven og vuggestuen
Sådan arbejder vi med
Den styrkede pædagogiske læreplan
Leg
- Fokus på den børneinitierede leg
- Fokus på fordybelse i alle legens elementer
- Fokus på legemiljøer i Lindely, med ugangspunkt i et børneperspektiv
Læring
- Fokus på børnenes læring gennem leg
- Arbejde med børnenes bredelæring kropsligt, følelsesmæssigt, kognitivt og socialt
- Fokus på læring gennem de 6 læreplanstemaer
Børnefællesskaber
- Arbejde med konceptet "Fri for mobberi"
- Fokus på et rummeligt børnefælleskab med plads til forskellighed
- Fokus på forældresamarbejdets betydning for børnefællesskabet
Forældresamarbejde
- Fokus på fælleskab mellem forældre, børn og medarbejdere
- Fokus på samarbejde omkring læringsmiljøer og børneperspektiv
- Fokus på fælleskab omkring børnenes dannelse
Børnesyn
- Fokus på at børn har ret til at være forskellige og udvikle sig i forskelligt tempo
- Fokus på det gode børneliv med tid til fordybelse
- Fokus på børns ret til medbestemmelse
Børn i udsatte positioner
- Arbejde på at alle børn føler sig som en inkluderet del af fællesskabet
- Arbejde med legegrupper og børnefællesskab, som en præventiv indsats
- Fokus på at mobilisere barnets iboende ressourcer
Det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø
- Fokus på det psykiske børnemiljø med udgangspunkt i "Fri for mobberi"
- Fokus på det fysiske børnemiljø omkring muligheder for aldersdifferentieret fysisk udfoldelse
- Fokus på det æstetiske børnemiljø i indretning og legemiljøer
Pædagogisk læringsmiljø
- Fokus på rutinesituationer: Garderoben, toiletbesøg og spisesituationer
- Vægt på dokumentation og evaluering af læringsmiljøer
- Børneperspektiv på læringsmiljøet
Dannelse og børneperspektiv
- Fokus på at børns dannelse og opdragelse skal ses som et supplement til forældrenes
- Fokus på de fælles "dannelsesidealer" der er udarbejdet med forældre
- Arbejde med inddragelse af børneperspektiv i hele hverdagen i Lindely
Sammenhæng til børnehaveklassen
- Fokus på det tværfaglige samarbejde med skolerne
- Arbejde med differentierede førskoleforløb
- Fokus på børnenes motivation for at deltage i læringssammenhænge
Inddragelse af lokalsamfundet
- Fokus på samarbejde med:
- Herning kirke
- Lindegården
- Ungdomscenter Knudmosen
- Frilandsmuseet Herning
Pædagogisk læreplan 2023/2024
Evaluering Pædagogisk læreplan
Læreplanstemaer hos vuggestuen
Kultur, æstetik og fælleskab
- Fejring af danske traditioner, Fastelavn, Påske, Skt. Hans, høst osv.
- Fællessang og kulturel formidling med Frauke hver tirsdag
- Samarbejde med Herning Kirke - deltagelse i kirken ved højtider
- Afholdelse af Cirkus med fremvisning for forældre
- Der skal løbende arbejdes med børnenes kreative udtryk, f.eks. afsluttet med fernisering
Alsidig personlig udvikling
- Børn hos Uglerne inddrages i beslutningsprocesser, f.eks. til samling og måltider
- Vi arbejder med at give succesoplevelser gennem engagement og deltagelse f.eks. omkring samlinger, garderoben, måltider og toiletbesøg
- Vi skaber rum og rammer til fordybelse der understøtter barnets gåpåmod til at turde noget nyt, både alene og sammen med andre børn
- Fri for Mobberi, bruges som et redskab til at støtte barnet i at indgå i differentierede legerelationer
Natur, udeliv og science
- Vi arbejder med aktiviteter der kan bringe naturen med ind på stuen
- Der er samlinger og andre aktiviteter med fokus på årstider og vejr
- Der er aktiviteter på legepladsen med fokus på at børnene får lov til at se, høre, føle og lugte
- Der er hvert år i maj en særlig fokus på naturen, der afsluttes med en dagstur til Løvbakkerne
- Der er hos Uglerne faste ture ud af huset, med fokus på naturoplevelser og udeliv
Krop, sanser og bevægelse
- Vi arbejder med at skabe aldersdifferentierede legemiljøer i Lindely, der stimulerer krop, sanser og bevægelse
- Uglerne har hver mandag adgang til gymnastiksalen på Knudmoseskolen
- Vores samlinger og voksenstyrede aktiviteter har fokus på bevægelseslege
- Vi involverer børnene i vores madordning, hvor alle får mulighed fo at deltage i madlavningen
- Børnene skal have mulighed for at udforske forskellige teksturer og sanser og vi arbejder med at børnene opnår en sund og naturlig bevægelsesglæde
Kommunikation og sprog
- der holdes dagligt samlinger, med fokus på rim og remser, og aktiviteter der styrker barnets begrebsverden
- Vi har hver tirsdag besøg af Frauke
- Vi har dialogisk læsning med en mindre gruppe børn 3-4 gange i ugen
- Vi arbejder gennem Fri for Mobberi med børnenes sprog og evne til konfliktløsning samt aflæsning af andres kropssprog
- Der prioriteres at gennemføre sprogscreeninger af alle børn, og der laves en særlig indsats for all tosprogede børn
- Der er fokus på tid og nærvær, således der er rum til at indgå i samtale og understøtte børnenes evne til at deltage i samtaler
Social udvikling
- Vi inddrager forældrene, gennem de fælles formulerede "dannelsesidealer" for børn i Lindely
- Der bliver i samarbejde med forældrebestyrelsen inviteret til en temaaften med mulighed for sparring omkring opdragelse
- Vi arbejder med læringsmiljøet som en stærk kulturel forankring, for de dannelsesmæssige perspektiver
- Vi arbejder med konceptet Fri for Mobberi, for at støtte udviklingen af empati
- Der er i fællesskabet fokus på grupperegler og medbestemmelse
- Der er mulighed for deltagelse i legegrupper, hvor sociale færdigheder trænes
Læreplanstemaer hos børnehaven
Kultur, æstetik og fælleskab
- Fejring af danske traditioner, Fastelavn, Påske, Skt. Hans, høst osv.
- Fællessang og kulturel formidling med Frauke hver tirsdag
- Samarbejde med Herning Kirke om krybbespil
- Afholdelse af Cirkus med fremvisning for forældre
- Arbejde med Spirernes forskellige kulturelle baggrund, f.eks. gennem temaer, mad og formidling fra forældre
- Der skal løbende arbejdes med børnenes kreative udtryk, f.eks. afsluttet med fernisering
Alsidig personlig udvikling
- Børn hos Spirerne inddrages i beslutningsprocesser ( introduceres til demokrati )
- Vi arbejder med at give succesoplevelser gennem engagement og deltagelse f.eks. gennem arbejdsopgaver
- Vi arbejder med aktiviteter rettet mod livsduelighed, for at klæde barnet på til en god skolestart
- Fri for mobberi, bruges som et redskab til at støtte barnet i at indgå i differentierede legerelationer og inddrage børn i udsatte positioner
Kommunikation og sprog
- der holdes dagligt samlinger, med fokus på rim og remser, og aktiviteter der styrker barnets begrebsverden
- Vi har hver tirsdag besøg af Frauke
- Vi arbejder gennem Fri for Mobberi med børnenes sprog og evne til konfliktløsning samt aflæsning af andres kropssprog
- Der prioriteres at gennemføre sprogscreeninger af alle børn, og der laves en særlig indsats for all tosprogede børn
- Der er fokus på tid og nærvær, således der er rum til at indgå i samtale og understøtte børnenes evne til at deltage i samtaler
Krop, sanser og bevægelse
- Vi arbejder med at skabe aldersdifferentierede legemiljøer i Lindely, der stimulerer krop, sanser og bevægelse
- Spirerne har hver mandag adgang til gymnastiksalen på Knudmoseskolen
- Vores samlinger og voksenstyrede aktiviteter har fokus på bevægelseslege
- Vi involverer børnene i vores madordning, hvor alle får mulighed fo at deltage i madlavningen
- Børnene skal have mulighed for at udforske forskellige teksturer og sanser
Natur, udeliv og science
- Vi arbejder med aktiviteter der kan bringe naturen med ind på stuen
- Der er samlinger og andre aktiviteter med fokus på årstider og vejr
- Der er plantekasser på legepladsen som børnene bliver medansvarlige for
- Vi arbejder med små science-forsøg, hvor den digitale verden kan kobles på naturoplevelser
- Der er hvert år koloni med 2 overnatninger hvor temaet er natur, udeliv og science
- Vi deltager hvert år i affaldsindsamlingen
- Der er hos Spirerne faste ture ud af huset, med fokus på naturoplevelser og udeliv
Social udvikling
- Vi inddrager forældrene, gennem de fælles formulerede "dannelsesidealer" for børn i Lindely
- Der bliver i samarbejde med forældrebestyrelsen inviteret til en temaaften med mulighed for sparring omkring opdragelse
- Vi arbejder med læringsmiljøet som en stærk kulturel forankring, for de dannelsesmæssige perspektiver
- Vi arbejder med konceptet Fri for Mobberi, for at støtte udviklingen af empati
- Der er i fællesskabet fokus på grupperegler og medbestemmelse
- Der er mulighed for deltagelse i legegrupper, hvor sociale færdigheder trænes